2008-03-22

Fejjan, ansiktsboken eller le livre de visage

Nå...ni vet vad jag menar. En del program är lite roliga där. Alltså, "vilken fransk filosof är du?". Det finns "tysk" och "grekisk".

Camus - blev jag, Heidegger och Platon.

Tja, den trion kan man väl tåla. Liksom. Har en bok av Camus i bokhyllan, flera av Platon och nu måste jag väl handla lite Heidegger. Den siste var tydligen med i nazistpartiet. Inte så kul i och för sig kan man tycka. Det måste jag ju också medge.

Men "you enjoy secluding yourself often to think about life and philosophy. You're passionate, and your relationships can sometimes be stormy." låter bra tycker jag. Lite väl stormigt ibland kanske...när jag ser tillbaka. Men men. Det är som det är med det.

Platon var ju liksom först med en hel del. Camus fångade mitt intresse för längesedan, några av hans verk utgavs på månpocket tror jag det var. Hmmm. Ska kolla vilken som står i bokhyllan...det är..."Människans revolt" men jag undrar om det inte var "Myten om Sisyfos" som först fångade mitt intresse. En tunn liten bok om den "hopplösa kampen mot meningslösheten" som det står på någon webbsida.

Inga kommentarer: