2009-07-21

Tankar om internet, media och betalningsvilja

En av mina goda vänner har semestrat i södra Sverige, och han funderar över tidningen, eller tidningarna som återfinns i regionen Östergötland.

Det är väl ägnad tid att låta tankarna gå, om man betänker att SvD hade en artikel om hur i hela friden man ska ta betalt på nätet för journalistiskt garantistämplade artiklar. Speciellt eftersom det svämmar över av bloggande personers inlägg, kommentarer och artiklar. Visserligen med varierande kvalité á la Alex Schulmans bjäbbande och många av mina vänners goda insikter i livet, kärleken och döden. De senare ämnena står mitt hjärta allra närmast. Och det är lite orättvist av mig att låta Herr Schulmans alster få representera andra delar av den mänskliga anatomin.

Hur i hela friden ska Corren få internetgenerationen att betala för Corren, och Corren Mera, som tilläggstjänsterna på nätet heter? Tja, inte med den inriktning som finns nu, och inte om man jämför med HD och liknande.

Slå ihop NT och Corren. Ge oss en tidning värd namnet, en gedigen sportbilaga, en ekonomidel eller i alla fall sidor (det var väl längesedan, minns Correns utmärkta ekonomisidor), diverse delar som inriktar sig på de olika delarna av vår del av världen. Smått och stort. Själv semestrar jag utomlands, lokaltidningen här på plats återfinns massor med bilder på glada människor som faktiskt gjort något bra. NÅGOT BRA.
I en liten "håla" på landet. Men folk läser om det.
Så klart!

Det skulle jag också göra, med glädje, Östgöta tidningar - en bra inledande fas. Eller också slår man till med en tävling...Vad ska tidningen heta?
CorrenNT - nääää...men vad som helst utom något som anspelar på fjärde...så tycker jag...

Inga kommentarer: