2008-04-13

Dalarna vs Östergötland

Det är väl ingen hemlighet tror jag att jag härstammar från Rättvik, och om det var oklart så är det inte så längre. Jag hade anledning att ringa till lasarettet i Mora för några veckor sedan. Slog upp numret på nätet och ringde.

De svarade, så klart, "Sjukvården Dalarna".

Vad svarar de då man ringer till vårt regionsjukhus här i Linköping? Prova...Men orkar ni inte så kan jag tala om att de säger

"landstinget Östergötland". LANDSTINGET Östergötland! Jag tar mig för min maspanna.

Minns när jag hörde det första gången, jag sa' "då har jag kommit fel", och lade på. Ringde upp igen och frågade varför i hela friden de svarade "Landstinget i Östergötland", svaret blev att de blivit tillsagda att svara så.

Ofattbart och ändå inte. Vilket landskap är mer turistvänligt? Var har man levt på service och vänlighet så länge man kan minnas?
Förtätar man samhället i Rättvik? Nej, inte vad jag vet, de har visserligen satt upp ett eller möjligen två trafikljus. Vilket för mig är lite skrattretande. Men förtäta, det finns inte på dalmål. Har förtätning något med hur man svarar i telefonen på sjukvårdsinrättningarna? Ja, det vill jag mena. Det har med att kalla saker för dess rätta benämning att göra, att vara rädd om namnet på sakerna.

Landstinget Östergötland...jag säger då det. Det är mil mellan att svara "Sjukvården Dalarna" och "Landstinget Östergötland". Långt längre än bara de 36 mil som skiljer rent geografiskt.

Inga kommentarer: