2008-03-21

Långfredag - tiderna ändras

Minns långfredagarna i Rättvik, inget hände, och inget tilläts att hända.
- Jag vill gå hem till Tony!
- Nej, inte idag. Det är långfredag.

- Vad ska man göra då?!?
- Vara hemma.

- Jag kan gå på bio!?
- Nej du, lille vän, det kan du inte, det är ingen bio idag.

- Men men men får jag inte gå ut då?
- Jo, men gå inte hem till någon.

Så träffades alla ute, vandrades, det var säkert rätt så mycket folk ute och vandrade. En sak jag inte minns är om restaurangen som mamma och pappa hade var stängd. Jag tror faktiskt inte det, folk måste ju kunna äta. Så jag tror den var öppen faktiskt under en kort period under dagen. Men det verkar också lite underligt kan jag tycka.

Jag kan heller inte minnas att jag fick någon förklaring till varför det var så, det bara var så. Radion spelade inte "rolig" musik heller vill jag minnas. Utan det var lite sorgligt så där.

Nu vet jag visserligen varför, men frågorna har liksom sagts idag med...
- Jag tänkte gå och fika på Wayne's
- Det är nog stängt idag.
- Va? Är det? Boklådeägaren har väl öppet och då måste Wayne's vara öppet?
- Nej, skulle inte tro det, till och med Gränden [Linköpings variant på Sturegallerian, det är fullt med stockholmskopior i den här staden] har stängt idag.
- Oj.

Nu sitter jag och funderar på att gå på mässan vid tre, dödsstund som det står i Domkyrkans annons. Vi får se om jag kommer dit. Kanske. Om jag inte ska göra italienska köttbullar.

Men de kanske får vänta.

Inga kommentarer: