2009-07-20

Tidningar ska börja ta betalt för nätvarianten

Financial Times chefredaktör siar om framtiden. Vi önskar alla honom lycka till. I en artikel i SvD berättas om olika betalningsmodeller för tidningar på nätet. De enda, mig veterligt, som kunde ta betalt från allra första början var Wall Street Journal. Tacka tusan för det, maken till tidning får man leta efter. Den betraktar aldrig aldrig läsaren som mindre vetande.

Jämför med kvällspressens dravel när de beskriver B-kändisar och även C-kändisar ("naken-janne", "robinson-" etc. En slags smeknamnslek som troligen syftar till att vi ska få för oss att vi känner dem. Vad vet jag.

Att ta betalt på nätet för tjänster kräver eftertänksamhet, målgruppsidentifikation, mod, pengar, en klar idé om vad man ämnar med nätvarianten och affärssinne. Vill man ta del av en Aftonbladet Plus-artikel, det finns de som vill det har jag hört, finns det källor även på nätet. Kostar inte ett jota.

Om det går i lås hoppas jag att betalningsmodellerna får den sidoeffekten att dravlet försvinner från mediamarknaden. Då för det faktiskt med sig något positivt som jag är beredd att betala för.

Inga kommentarer: