2008-08-02

Äntligen eller synd att de filmar dem?

Det är frågan, Asimovs trilogi om Hari Seldon ska filmas. Är det bra eller dåligt. Debatten, i den mån den är en sådan, liknar den om Sagan om Ringen. Och det är samma gossar och tjejjer som ska filmatisera den.

Sagan om ringen är nog mer känd, trilogin om Hari Seldon, en socialmatematiker som räknar på mänskliga beteenden och sociala skeenden är inte lika vitt känd. Dessutom, som det står i DN-artikeln, innehåller Asimovs böcker en stor portion (det står för mycket...) filosofi för att lämpa sig för snabba action- och jaktscener. Men vill alla ha det? Jakt- och actionscener. Njaa...det tror jag inte.

"Jag, Robot" den som senast filmades av Asimovs många många verk, innehöll tillräckligt med jakt. Men led inte brist på filosofiska funderingar.

Den här gången kommer jag inte vara avog, jag vill se trilogin. Om jag lever och har hälsan. Om filmatiseringen bidrar till att människor läser Asmimovs andra verk är det lovvärt. Hans böcker utmärker sig från Science Fiction-fåran.

Mulan here I come!

Inga kommentarer: