2022-07-31

Tiden är inte en linje - den är ett hav

Har länge tänkt på det viset. Det började med att jag tog av mig klockan när jag var 32 år.
Brukar säga 32 år men vet inte när jag tog av mig klockan...det ligger liksom i sakens natur att inte veta det...

Tiden i västerlandet är en linje sedan gammalt. Sedan tågen kanske eller ännu längre tillbaka. Men för länge sedan var troligen mer händelseorienterad. "Kriget med Norge", "Skörden ska bärgas" och så vidare.

Tiden är ingen linje med ett från och till eller ett igår, idag och i morgon på en rad som går åt höger. Den går åt höger på alla powerpointbilder. Tiden går endast åt vänster i ekonomiska redovisningar på hitta.se (ja, kolla själva vid tillfälle).

Men tiden är ett hav som böljar. Det går att lära sig navigera i det havet och i tanken går det faktiskt att navigera sig bakåt i tiden men just det är lite lurigare fysiskt gissar jag. Väldigt lurigt, så lurigt att det inte går.

Vad då hav?

Jo. Vatten som böljar och man befinner sig där man är tills havet lugnar sig, eller sinnet stillnar, då går man vidare mot något annat. Troligtvis en våg som är högre för man bör vara just där i stället för där man är (eller snarare var).

Detta tankesätt kom till mig för massor med år sedan när en vän till mig som lär ut svenska för invandrare frågade en elev:

- Var har du varit i tre dagar?!?

- Jag träffade min bror, jag har inte sett honom på 5 år.

För eleven var det - så klart - viktigare att träffa sin efterlängtade bror än att lära sig svenska just onsdag - fredag. Det var det faktiskt.
Så. Han behövdes någon annanstans.

Tiden är inte en linje. Den är ett hav.

Inga kommentarer: