2011-03-19

Läser tidningen en Falu-Kurir från 1894

Ja, det första numret. Spännande.

Måste faksimilas.

Det är ett stilistiskt komma efter tidningsnamnet. Det är fyra sidor. Men ack så viktiga dessa sidor var för dalarnas befolkning.
Falu-Kuriren är kvar. Och återfinns numera på http://www.dt.se på något vis. Dalarnas tidningar. Ja. Varför inte.
Masar och kullor samarbetar ju, och räds inte turister från Japan eller Kina. Men om en leksing gick över salu-ån då jäklar. Då var han ute efter - ja feminism fanns inte på den tiden, alltså då, 1900-talets början - kvinnorna i Rättvik. Ut me'n!

2 kommentarer:

Hans Lundgren sa...

En Falu-Kurir, ett Svenskt Dagblad, en Dagens Nyhet, en Östgöta Correspondent.

Hur fagerlund skriver man?

linlasj sa...

Hm...tänkte också lite lite på det. En Falu-Kuriren går nog, men det är (möjligen tillåtet) dialektalt att säga en Falu-Kurir. Mamma sa' det tror jag. Jag har en Falu-Kurir, det första numret. Tror jag hon sa. Men säker är jag inte...

En DN säger jag, och skriver med.
En Corre - hm det går ju inte. En Östgöta Correspondent. Hm...

En SvD, eller en Svenska Dagbladet skriver jag. Och säger. Corren är lurigare...märker jag, den stöter på patrull.

En NT - lätt:) En Västervikstidning. Samma här. Då stämmer det till och med NÄ. Den heter Västervikstidningen tror jag - orkar inte Googla...sitter på The Brig i Västervik och väntar på LKKs konsert i kyrkan. :-)