2007-09-01

Tåg igen - mellan Västervik och Linköping

De kör sakta över en järnbro...vågar inte fundera på varför. Det är nära Bjärka Säby. Slottet. De kör sakta på fler ställen...vågar inte heller här fundera på varför. Minns när SJ-tågen från Stockholm saktade in vid Tullbron i Linköping, sedan något tåg kört av och det bildats sprickor. I järnbron. De där stora tingestarna som man tror pallar för allt. Men inte att ett tåg ränner in i dem. Så klart. När man tänker efter.

Resan var som vanligt mer befolkad än man kan tro. Av allehanda människor. Jag sov mesta tiden den här gången, är inne i en sovperiod. Sedan strosade jag genom Linköping och tog en eller två öl hos en favorit. Det visade sig att hon var där, så vi språkade lite. Det var lite tomt på folk, för tidigt kanske. För några timmar sedan var det.

Handlade en alldeles för dyr, men säkert god oxfile på vägen hem. Tradition att äta oxfile just vid dessa solitära kvällar.

Högmässosjungning i morgon. Därav den för tidiga hemfärden. Igår krafsade jag grus från sidan av vägen till potthål. Roligare kan man ha.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en intressant betraktelse där du har vandrat genom olika dimensioner...allt gott till dig!

Hans Lundgren sa...

Vad drack du till oxfileten i din solitära seans?

linlasj sa...

omAh, frågan är berättigad. Amarone, en halv flaska Amarone. Amarone Classico. Det har jag druckit alla tre gångerna nu när jag haft tillfälle till solitäritet.

Hans Lundgren sa...

Amarone! Kunde tänka mig det! Libertin!