2006-03-30

Alltså. Linköpings symfoniorkester. Namnet antyder att det är en symfoniorkester, i orten Linköping. Om Norrköpings symfoniorkester - jag ska undvika att vara övertydlig - hade konsert i Norrköpings konserthu...förlåt DeGeerhallen så skulle väl Norrköpings Tidningar skriva om det? Eller?

Jo...det skulle de.

Skrev Corren om säsongsavslutningskonserten som Linköpings symfoniorkester avhöll? Nej, har inte sett något än. Det förvånar mig, men jag förundras inte det fanns väl något viktigare att skriva om kan jag tänka. Den stundande jazzfestivalen kanske, den måste ju vara viktigare. I alla fall annonsintäkt...nej, förlåt, så tänker de väl ändå inte. Nääää, inte gör de det.

Hur konserten var? Mycket bra. Var det någon solist med? Ja, bördig från Vadstena, numera anknuten till Gävle men på gång till Spanien. Förresten, han är ende svensk med i en orkester som kallats samman av Solti. World Orchestra for Peace. Det är ju så klart inget att skriva om. Vad dum jag är, och ointressant måste det vara att läsa om denna man, Jan Gustavsson. Han kan väl ändå inte spela något bra.

Jo, det gjorde han. Gråter inte vanligen till Haydens trumpetkonsert, andra satsen (lite kungen av danmarks-varning där...) men nu gjorde jag det. Underbart spelat. Orkestern då? Den är, så klart bra, men inte något som behöver uppmärksammas i Corren.

Varför skulle de göra det?

2 kommentarer:

Hans Lundgren sa...

Jag tror faktiskt inte att det finns någon koppling mellan annonsintäkterna occh kultursidans val att recensera eller inte.
Jag tror heller inte att det är ett val. Jag tror det beror på brist på kompetent personal – vilket i och för sig kan sägas vara ett val.
Om en klantskalle skulle resencerat och tyckt att konserten var blahablaha hade du väl sannolikt varit lika upprörd.
Sen förstod jag inte det där med "kungen av Danmark"...

linlasj sa...

Haydens trumpetkonserts eller Hayden trumpetkonserts... undrade jag över.

Jag hade inte varit upprörd om en klantskalle hade resencerat, då hade jag bara konstaterat att smaken är olika. Och att klantskallen är en klantskalle som antagligen inte var på bra humör den dagen. Eller så.