Ledaren i Corren
idag, lördagen den 25/7, tar upp den eviga frågan bland oss “vuxna”, alltså den att
Systembolaget ska läggas ner.
Inget kan vara
mer fel. Systembolaget står för en bredd i sortimentet och en kvalité som
borgar för prisvärda viner, ett brett
ölsortiment under
tider som vi ”vuxna” kan planera våra inköp.
Har aldrig sett
varesig tidigare eller nuvarande - utökade faktiskt sedan några år – öppettider
som något
hinder för
familjens inköp av alkoholhaltiga drycker. Ledarskribenten har dessutom missat
den underbara
reklamen med en
amerikansk marknadskramande människa som vandrar runt på ett tänkt Systembolag
och kommer med
råd och dåd. De avfärdas vänligt av personalen på Systembolaget.
Reklamen avslutas
med en skylt som upplyser om hur många liv Systembolagets sätt att sälja
alkohol räddar:
2000 personer.
Personligen
finner jag ingen anledning att tvivla på den siffran.
Ett av råden som
den amerikanske marknadsmänniskan kommer med är att begränsa utbudet. Det är
exakt det – med möjligen
något undantag i
de högre prisklasserna på viner - som skulle inträffa. Dessutom skulle en
hela renat, en Carlsberg och
Vino Tino kosta
väsentligt mer i vissa delar av landet än andra. Prisbilden skulle peka åt
olika håll – troligen uppåt från
dagens priser – i
de olika livsmedelsaffärer som då skulle sälja alkoholhaltiga drycker.
De som har
oförmågan att planera sina inköp av alkoholhaltiga drycker torde kunna
införskaffa denna kunskap på lämpligt sätt.
Monopolet i sin
nuvarande utformning borgar för kvalité, tillser att det är exakt samma pris på
en hela renat i
Malmö som i Kiruna. Dessutom räddas liv. Som konsument och medborgare ser
jag faktiskt bara fördelar
med ett sådant
upplägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar