2023-07-14

Snubblade över musiker i Dalarna och upptäckte en sak

Har inte skrivit om trombonisten Per Haglind som var verksam bland annat i Sandviken Big Band. Detta storband som var - och är - ett slags lackmuspapper som kan användas när man vill utröna hur ett storband ska låta när det är som bäst. 

Senaste gången hörde jag dem repeterade de i Konsert och Kongress i Linköping. Hade själv ett rep i något annat sammanhang, så kunde inte gå på konserten med storbandet. Min största anledning att gå dit på repet var att säga hej till Per Haglind. Minns än hans leende och varma tilltal. 

Per Haglind avled i april 2019 efter en tids sjukdom. I begravningsannonsen står det en dikt som bland annat innehåller meningen 

Tänk er att jag är på turné, vi ses igen när det blir tid för det.

Så vackert skrivet, får för mig att han skrivit det själv. Det finns fler rader i texten men denna fångade mig på djupet.

 

Inga kommentarer: