2011-05-11

Det är skillnad på skit och skit

Snus är snus om än i gyllene dosor heter det ju. Men skit är inte alltid samma skit.

Tycker inte resonemanget i DN-krönikan håller riktigt, jag vet inte, vissa delar kanske men inte alla. Personligen har jag inget emot att hålla en missbrukar, trafikoffer eller rökare under armarna så att säga. Det tillhör min humanistiska livshållning att värna om inte bara sig själv utan andra. I stort sett oavsett deras personliga situation eller vägval. Men det är kanske bara jag som tänker så?

Däremot...aktiviteter - som visserligen lockar andra personer än rent fotbollsintresserade - som samlar massor med människor runt en speciell sak leder inte alltid till kravaller, sönderslagna fönster eller annan åverkan på vårt gemensamma offentliga rum. Det finns faktiskt aktiviteter som inte resulterar i ökade polisinsatser, förebyggande eller andra.

Så jag vill inte betala - via skattsedeln - organisationers oförmåga att hantera sina egna fans eller de som lockas till - i detta fall - fotbollsarenan. Det ska betalas av de som anordnar arrangemanget. Utlägg vid vissa musikevenemang, säkerhetsvakter etc bekostas av arrangörerna såvitt jag vet. Hultsfred exempelvis. Frivilliga får biljetter och ser till att städa efter folk som skräpar ner. Som folk gör, vilket är underligt och ett allvarliga bekymmer.

Inga kommentarer: