2009-10-27

Ytterbyskolan i Kungälv

Ska ha pris. Voffo det då?

Jo, det ska de, skolan har satt kraven i samhällskunskap på en nivå som tilltalar mig. Säger man "hora", "bögjävel", fitta", "kuk" eller "CP" åt någon elev - ja, eller lärare med antar jag - så får man underkänt i ämnet samhällskunskap. Tolkningen av kriterierna bör sprida sig till andra skolor, för att stävja inflationen i språket när det gäller skällsord.

Drar mig till minnes att vi väldigt sällan sade "idiot" till den vi ansåg vara idiot. Det kostar ju på liksom, även om man är tonårsstinn av hormoner. I undantagsfall skedde det säkerligen. Dessutom är det så att den som man ansåg vara idiot inte alls är det. När man får skingra hormondimman från tonåren.

Sättet som de prisvinnande - ja, några lärarare har fått pris, dock inte på den skolan misstänker jag - lärarna hanterade orden var intressant. Alla kända skällsord skrevs upp på tavlan, och sedan diskuterades hur man skulle vara om man inte är "hora", inte är "cp" etc.
Då utkristalliseras ju vad det lider en norm. Smart.

Men - och det är viktigt - ingen tvingades in i normen. Vill man ha kläder på sig som associeras till en cineastisk norm på en hora får man så klart det.

En gosse sade att om man inte får använda dessa skällsord så kanske det leder till slagsmål. Eh. Va? Jasså. Gör det? Jag trodde det ledde till tystnad. Men men vi säger att han var hormonstinn.

Inga kommentarer: