2009-05-15

EU-val - bra av Corren

Läser med en liten faktiskt (och inte stigande, för ingen är tror jag...förvånad) förvåning intervjuerna med EU-parlamentarikerna. Jag vet inte varför men jag var mest intresserad av var de gör av överlönerna (fint ord va?:-) de får. Kanske för att jag i samma situation inte riktigt visste vad jag skulle gjort. Men har nu kommit på att det är klart att överlönen, min eventuella, skulle gå till något behjärtansvärt.

Marit svarar att vi inte har med det att göra. Märkligt. Lite märkligt. Vad är det som är så känsligt? Ger hon pengar till SD, Monsanto eller vad är det frågan om. Ingen röst där inte. Inte från mig i alla fall.

Lena Ek från trakten säger att frågan är fel ställd...ska man ta de som intäkt för att vårt skolsystem misslyckats kapitalt. Det finns ju som bekant inga dumma frågor och då förstås inga felställda frågor. Hon viker ut sig (!) i ett svar om att nuvarande regeringen minsann gjort lönerna bättre. Och verkat för lika löner för alla. Lite stor överlön till alla. Det är fint Lena. Bra tänkt. Svara på frågan i stället. Blogg börjar letas...för att se om hon kan förmås svara på frågan där.

Sedan inga överraskningar, jo, kanske, piratpartiets representant säger att 10% av överlönen ska gå till något gott ändamål. Minns nu inte om han närmare gick in på vilket. Det låter lite lite. Gör det inte? 10% liksom. Det blir ju mycket pengar över av överlönen då.

Hökmark överlåter åt andra att bestämma hans överlön. Jo jag tackar jag, ingen förvånad här heller antar jag. Då svär ju han sig fri liksom från ansvar, på något sätt.

Vi har ett EU - överstatligt organ vars parlamentariker har överlöner. Se där, en logik som faktiskt stämmer.

Inga kommentarer: