2009-05-06

Jamie (Oliver) är alltid rolig

Nu hade han i soja i någon röra, 8 matskedar skulle han ha i - det tar ca 12 sekunder sade han sedan. Så tänker jag med när det gäller olja och sådant som rinner. Det tar liksom en viss tid att hälla i något flytande i något annat.

En matsked honung - rinner ju som bekant knappt utan hjälp - lagom tryck på flaskan i några sekunder är en matsked.

Nypor tar han med, salt och så. Det gör inte jag, än. Måtter lite i handen faktiskt. Den gången jag verkligen tog ett mått blev det för salt (!). Irriterande. Väldigt irriterande.

Hans kombattant (?) Gordon Ramsey är bättre anser jag i det program där han lagar mat tillsammans med en halv eller helcelebritet än i de program där han är förbannad. De tycker jag inte om. Inte alls, det är inte matlagning liksom att skälla på nykomlingar i köket. Det är klart att det är lurigt när det är nytt, tror inte skäll är sättet att få dem på spåret.

Man får alltid bra tips. Alltid. som nu. Ställ dina hemgjorda burgare i kylen ett tag så faller de inte sönder när du steker dem. De kan, med betoning på kan, göra det annars. Har sett det då och då faktiskt. Det är inte så kuligt.

Inga kommentarer: