2021-04-02

Kurosawa - Att Leva

 Trodde jag skrivit om den filmen, en kinesisk film från 1952 som jag letat lite efter då och då. Nu finns den på BluRay tillsammans med fem andra Kurosawa-filmer. Det blir till att köpa den.

Filmen kom med i ett prov i svenska på gymnasiet. Jag avslutar där med en mening som huvudpersonen i filmen säger. Han är byråkrat och går runt och inspekterar något, byggnader tror jag det är. Han fick ett besked om att han hade cancer. Under en sekvens säger han: jag kan inte gå omkring och hata någon, det har jag inte tid till.

Bra inställning. Det tycker jag. Den har färgat mig sedan 1975 eller 1976 när jag såg filmen. Då visste jag inte det var den berömde Kurosawa som regisserat den. Nu vet jag. (Trodde tills häromdagen att den var kinesisk...men men...nu vet jag. Den är japansk. Så klart.)

Man kan inte gå omkring och hata någon, vi har inte tid till det.

Inga kommentarer: