2021-07-06

Koppången är fullständigt magnifik. Den fängslar mig alltid.

Förstår inte hur jag kunnat missa den när den kom. Men jag minns när jag upptäckte den. Men för sent gjorde jag det. Precis som Broadway som jag också inte upptäckte när man bort (!) upptäckt den.

Men Koppången, denna underbara kombo av text och musik. Musiken skriven av en orsapojk, en Per-Erik Moreaus och texten av Py Bäckman. Texten kom till senare än musiken, det visst inte jag. Men hittade det nu på nätet nyss, man lär sig.

Koppången sjöng jag på ett rep för länge sedan i Vårfrukyrkan i Skänninge. Hade inte sjungit den förut och det gick bra i några takter... sedan kom tårarna och jag såg inte noterna alls...eftersom jag var inhyrd tenor och främling så att säga kunde jag ju inte visa något... Sedan dess har den varit en klar favorit. Då också med flera verser som har med julen att göra.

Inga kommentarer: