2009-06-20

En pastarätt från en underbar bok.

En bok som vi hittade på nätet. Plötsligt fanns den där.
Den är enkel, rätten.

Räkor - hur mycket...tja...brukar ta så det täcker en tallrik, sedan skalar jag dem.
Chilipeppar - lite så där. Vi har några egenodlade små som är bra.
Vitlök - en klyfta
Salt
Olivolja
Persilja - en eller två nävar.
Spagetti

Sätt på spagettivattnet. Så den blir klar liksom när allt annat är klart.

Olivolja i panna, gärna rikligt så det täcker liksom.
Lite salt i pannan.
I med hackad chili och vitlök. (är du osäker på värmen så ha i en persiljebit, när den sprätter lite så i med chilin och vitlök)
När det sprätter lite så där så i med räkorna. Men bara i trettio sekunder! Annars blir de - som möjligen bekant - sega.
Ur med räkorna då alltså efter trettio sekunder.

I med persiljan. Låt den vara i liksom och fräsa lite.

Sedan gör jag på två sätt...antingen så är jag italieninspirerad och vräker ner spagettin i stekpannan, bland persiljan och oljan. Stänger av plattan, och i med räkorna och rör runt.

Eller så häller jag olivolje-persiljeblandningen över räkorna och sedan tar jag en sked och har över den blandningen på spagettin. Då märker man om man tagit tillräckligt med olivolja...:-) För den ska man liksom - om man gör så här - ha över spagettin lite så där drisslande.

Inga kommentarer: