2006-05-28

"Mamma vad har du lärt mig?" - det satt jag och funderade idag på Mors Dag.

Mamma, idag lite över 86 år, uppsprättad för ett år sedan på grund av ett krånglande hjärta ("Du, Lasse, de säger att jag har hjärtsvikt? Vad är det?"). Vad lärde du mig, och vad lär du mig ännu.

I mina unga år lärde du mig hut, hyfs och¨hållning. Tillsammans med pappa ägde vi en mjölkbar där jag arbetade redan som 9-åring. Ja, jag var barnarbetare. I början på 60-talet. Inget konstigt. Men fortfarande, vad lärde du mig egentligen. Att tala sanning, det lärde du mig. Jag minns den där gången när jag av misstag, eller kanske medvetet spillt vatten i en trapp som gick ner i källaren. Det är en lång trapp, inte en sådan där kort en.

Ovanför stod tjejjerna och ibland jag och gjorde rent brickorna som sedan skulle ut till restaurangen. Någon gång spillde jag lite vatten ner i trappen. Kort därefter gick du före mig ner i källaren, och jag traskade glatt efter. Du sade plötsligt "Men...vem har spillt vatten här?"... "Jag vet inte" sade jag.

Då. Då vände du dig om. Du sade ingenting, du lät hela din kropp och framförallt dina ögon säga mig "Hörrdu du. Du vet att det är du, jag vet att det är du. Lägg av med det där.".

Inga kommentarer: